Вільне крісло

Важливим елементом цього методу с дискусія між представниками груп, які представляють різні варіанти відповідей на поставлену проблему. Завдяки “вільному кріслу” є можливість брати участь у розмові іншим учасникам. Слід підбирати теми, які мають різні варіанти відповідей.

• Допоміжні матеріали: картки з різними варіантами відповідей на поставлену проблему, крісла, папір формату А-4, фломастери.

Організація праці. Катехит ставить перед учасниками певну проблему. Питання для дискусії написане на видному місці. Пропонуємо щонайменше три різні відповіді, записані на папері формату А-4. Зачитуємо відповіді і розкладаємо картки в різних кутках кімнати. Окрім того, кладемо одну чисту картку для тих, котрі мають інший варіант відповіді.

Катехит запрошує учасників пройтися по кімнаті і зупинитися біля картки з відповіддю, яка найбільше відповідає особистим поглядам даного учасника на поставлену проблему. Учасники сідають навколо вибраних карток і таким чином створюється 3—4 групи. Якщо у групі є більше 10 осіб, то потрібно поділити її на менші групи, щоб кожен міг висловити свою думку. Учасники, які вибрали чисту картку, мають сформулювати власний погляд.

Праця в малих групах. В утворених групах учасники висловлюють аргументи на захист своїх поглядів на дану проблему (до 10 хв.)

Праця на загальному форумі. По закінченні праці в малих групах катехит пропонує обрати представника від кожної групи. У центрі кімнати на крісла сідають представники груп, за якими формуються їхні групи; одне крісло залишається вільним для тих, що захочуть прийняти участь в дискусії. Питання обговорюють лише представники груп і особа, яка сідає на вільне крісло.

На початку представники груп коротко (до 2 хв.) висловлюються про головні аргументи поглядів своєї групи. Далі розпочинається дискусія в колі. Учасники, які сидять за своїм представником і спостерігають уважно за дискусією, можуть виходити по одному після виступу представника своєї групи, сідати на “вільне крісло” і представляти власний погляд, згідно з аргументами своєї групи, чи вказати на необґрунтованість думок представників інших груп. Катехит має подбати про те, щоб кожен міг прийняти участь в обговоренні.

Якщо погляди груп є чітко висловлені і вичерпано всі аргументи, катехит надає представникам заключне слово. Далі запитує, чи члени груп не змінили своєї думки (це стосується також тих, хто не підтримував жодної позиції). Ті, хто змінив думку, приєднуються до відповідних груп. На закінчення катехит може підсумувати перебіг дискусії і висловити власну оцінку.

З практичного досвіду

У третьому класі проводила катехизу за методом “вільне крісло”. Метою катехизи було розпочати цикл зустрічей про пошук сенсу життя, а також розкриття ієрархії вартостей. На початку учні висловлювали свою думку за одним з виписаних на картках поглядів:
• живу, щоб користати з життя;
• живу, щоб розвивати свій інтелект;
• живу, щоб любити.

Крім цих трьох карток була ще порожня картка для формулювання ще іншого погляду. Частина учасників скористалась цією можливістю.

Дискусія проходила в доброзичливій атмосфері взаємного слухання і зацікавлення. Учні — учасники дискусії, після уроку продовжували розпочату тему, а під час перерви запитували про моє ставлення до даної теми.

Назад

ОднаКнопка