Пошук сенсу життя

Метод “Письмова розмова”

• Вступ. Іноді ми дивимося зі страхом у майбутнє і нас непокоять питання: Навіщо живемо на цьому світі? Чи варто в житті працювати? Для чого маємо безнастанно долати якісь перешкоди? Що в житті є справді важливим?

• Організація праці. Творимо групи (4—6 осіб). Кожна група є “Мудрецем”, який знає, що таке щастя (правда, любов, свобода). Приходять до нього молоді люди, які вибираються в довгу життєву подорож. На половині отриманого аркуша паперу формату А-1 групи мають завдання намалювати Мудреця, а на другій половині — його символ. Поміж малюнками потрібно залишити місце для аркуша А-4 згідно із зразком:

Мудрець, сивий старець, написав свої поради окремими пунктами, бажаючи, щоб його наука існувала також після його смерті.

files/fotogalery/Katehytovi/dydaktychni_materialy/z radistju/mal.1.jpg

• Праця в малих групах. Кожна група пише свої поради (макс. 5 порад) на аркушах А-4.

• Праця у великій групі. Після написання передають картки (за рухом годинникової стрілки) групі, що є поруч. Члени групи вибирають одну пораду і підкреслюють її. Картку передають до наступних груп, аж поки не повернеться до групи власника. Далі наклеюємо її на аркуш (поряд з малюнком).

• Підсумок. Ми не знаємо, що нас в житті спіткає, складаємо собі плани, маємо мрії, але в душі маємо надію, що те, що відбудеться, принаймні, буде відповіддю на наше прагнення.

• Організація праці. II завдання: група стає молодою людиною, яка вибирається у життєву подорож, і чує, що десь неподалік мешкає Мудрець, який передвіщає майбутнє. Його поради — завжди суттєві, а слава про нього сягає далеко.

У групах потрібно приготувати 4 запитання (на аркушах паперу А-4): одне має стосуватися сучасності, а три — майбутнього через 2, 5, 10 років. Час праці — 10 хв.

Написання запитань дуже змучило юнака, який від утоми заснув (заплющуємо очі.) Під впливом тривалих розважань він мав такий сон: приходить до Мудреця, хоче запитати його про наболіле, але Мудрець промовляє перший: “Скажи, які ти хотів би отримати відповіді на свої запитання, і будь певний, що все збудеться”.

• Праця у малих групах. Захоплені та здивовані учасники переглядають свої питання і пишуть відповіді (на аркушах паперу А-4).

Після написання відповідей, пробують визначити, що є найбільш потрібне для реалізації планів. Група записує свої висновки на картках А-4 і наклеює їх на аркуш поруч: К1 — поради Мудреця (на аркуші А-4); К2 — що є найнеобхіднішим для реалізації планів — на А-4.

files/fotogalery/Katehytovi/dydaktychni_materialy/z radistju/mal.2.jpg

• Підсумок. Поради мудреців можуть бути різними. Одне повчання нам підходить, інше — ні. Керуємося різними критеріями у виборі “вчителів”. Що ж при цьому враховується? — Безкорисливість і бажання правдивого добра. “Ніхто не спроможен любити більше, ніж тоді, коли він за своїх друзів своє життя віддає” (Йо. 15, 13). “Чому винятковим і єдиним приятелем є Ісус?” — такі теми пропонує провідник учасникам наступних зустрічей.

Примітка. Оптимальним часом тривалості цих занять є 60 хв. Зустрічі в школі проводяться поспіхом. При парохії, маючи у розпорядженні більше часу, можна досить часу присвятити кожній частині.

З практичного досвіду

Перший етап, коли групи “стають Мудрецем”, трактується найчас­тіше “з примруженими очима”, тобто з гумором, бо малюнки є веселими.

Коли учні кажуть, що вони не зуміють намалювати “Мудреця”, катехит підказує їм (особливо при малюванні символу), що можна малими літерами підписати і пояснити свої “витвори”. Деякі групи можуть використати і такий спосіб: не малювати нічого, а наклеїти чисту білу картку А-4 з підписом, напр. “Тут є снігова сова” і ін.

Другий етап реалізується учнями найчастіше дуже виважено. Ось приклади порад Мудреця:
— чини завжди добро;
— люби і будеш люблений;
— шукай найперше Царства Божого;
— погода для багача є тільки на телебаченні;
— не проходь байдуже повз потребуючих;
— потребуючі потребують тебе;
— ти потребуєш потребуючих.

Третій етап, тобто написання запитань, з яких одне торкається теперішнього часу, а три — майбутнього, супроводжується здивуванням, заклопотаністю, а в більшості випадків — зацікавленням. Катехит підка­зує, що питання повинні бути конкретними.

Ось кілька вибраних запитань, поставлених учасниками:
— Що буду робити через 10 років?
— Чи буду щасливим у 24 роки?
— Скільки буду мати дітей (через 5 років)?
— Чи Іванка буде моєю жінкою через 5 років?
— Як повинен жити, щоб за 10 років бути щасливим?
— Чи через 2 роки буду вчитися в Богословській Академії?
— Чи буду мати “Феррарі” через 5 чи 10 років?
— Чи повинно мене хвилювати майбутнє через 10 років?

Четвертий етап — письмові відповіді на питання. Після початкової призадуми, групи пишуть відповіді.

Дуже важливим є п’ятий етап. Результати праці залежать від рані­ше напрацьованих питань і відповідей на них. У групі дівчат можуть з’являтися також проекти майбутнього, напр.: через 10 років буду щасливою жінкою і матиму 2-х дітей.

(Для дівчат найважливішим є знайти відповідного чоловіка: повинна зустріти хлопця, який буде мене любити, буде чутливий і добрий опікун, не буде пити алкоголю, палити цигарок, буде мати добру роботу. В більшості випадків тут є виражені досить глибокі прагнення).

У всіх групах праця є дуже цікавою і творчою. Зауважимо, що краще працюється в групах тільки хлопців і тільки дівчат. Результати праці дівчат можуть бути менш реальні, але водночас і глибші.

Назад

ОднаКнопка