Питання про життя і смерть

Метод “Колаж”

Метою катехизи є визначити суть Заповіді “Не вбивай”.

Вступ. На початку пригадуємо висновки з попередньої катехизи. Ділимо учнів на групи по 6—8 осіб. Кожна група отримує кілька прикладів з преси, які говорять про те, як людина або група людей втратила життя. Завданням учнів є окреслити спільну тематику тих актів і дати оцінку вчинків. Завдання виконується швидко і справно. Підкреслюємо учасникам заняття, що ніхто не має права позбавляти іншу людину життя. З’являється тут проблема смертної кари. Пояснюємо, що це є тема, про яку поговоримо наступного разу. Підсумовуючи відповіді учнів, додаємо, що Бог, даючи нам V Заповідь, забороняє позбавляти життя інших людей.

Активізація. Кожна група отримує аркуш цупкого паперу та ілюстрації, вирізані з газет (біля 20). Пояснюємо, що кожна ілюстрація більш або менш символічно показує суть Заповіді: “Не вбивай”. Вона навчає чого не можна робити і що треба робити, щоб її виконати.

Завданням груп є наклеїти ілюстрації на папір і дати заголовок. Цей заголовок може бути реченням розповідним, питальним, окличним, вигуком. Декілька разів підкреслюємо, що заголовок мусить мати зв’язок із Заповіддю: “Не вбивай”. Учні дуже охоче беруться до праці. Спочатку, стверджують, що, здається, сталася помилка, бо ці ілюс­трації не мають нічого спільного з убивством. Пояснюємо, що не йдеться тільки про вбивство фізичне, але про глибший сенс п’ятої За­повіді. Просимо, щоб застановилися і знайшли цей зв’язок.

Праця перебігає в різний спосіб. Деякі групи оглядають ілюстрації і придумують заголовок, а потім переходять до наступної. В інших групах кожен учасник придумує заголовок ілюстрації, консультується з групою і тоді переходять до наступної. Дискусія в групах є дуже жвавою. Цікавим є те, що різні групи одні й ті ж ілюстрації підписують по різному. Наприклад, ілюстрація, що представляє споживчу крам­ницю, однією групою була названа: “Увага! Холестерин!”, іншою — “Здорова їжа”. Ілюстрація, яка представляла спортсменів, була наз­вана: “Спорт — це здоров’я”; ілюстрація уколу: “Медицина рятує життя”, “Наркотики = смерть”.

Після виконання завдання плакати розвішуємо на стіні. Учні можуть ознайомитися з працею колег. Далі є можливість поставити запитання представникам інших груп, чому вони саме так назвали ілюстрації. Підсумовуючи катехизу, звертаємо увагу на те, що “Не вбивай” — це не тільки наказ, що стосується фізичного вбивства, але будь-чого, що нищить життя.

• Підсумок. Катехит зачитує Євангеліє від Матея 5, 21—26: “Ви чули, що було сказано давнім: Не вбивай; і коли хтось уб’є, той підпаде судові. А я кажу вам, що кожний, хто гнівається на брата свого, підпаде судові. Хто ж скаже братові: Нікчема! — той підпаде Верховному Судові. А хто скаже: Дурень! — той підпаде під вогонь пекельний. Коли, отже, прино­сиш на жертовник дар твій і там згадаєш, що твій брат має щось на тебе, зостав там перед жертовником твій дар; піди, помирись перше з твоїм братом і тоді прийдеш і принесеш дар твій. Мирися з твоїм противником швидко, коли ти ще з ним у дорозі, щоб противник часом не віддав тебе судді, а суддя возному, щоб тебе не вкинули в темницю. Істинно кажу тобі: Не вийдеш звідти, доки не заплатиш останнього шага”.

Примітка. В часі наступної катехизи доповнюємо відображені на плакатах відповіді учнів.

Аналогічний метод можна використати при поясненні Заповіді: “Не кради”.

Назад

ОднаКнопка