Примирення з Богом

Метод “Незакінчене речення”, “Буря запитань”

files/fotogalery/Katehytovi/dydaktychni_materialy/z radistju/xvalite.jpg• Активізація. На початку уроку учні разом проказують Десять Божих Заповідей. Потім клас ділимо на 3 або на 6 груп. У цих групах учні працюють ціле заняття. На початку катехизи пропонуємо доповнити незакінчене речення. Катехит звертається до учнів: “Бог вчинив для нас багато добра. Хочемо Йому за це все подякувати. Складемо молитву на Його прославу. Фрагменти цієї молитви — Псалми, вже є написані. Вашим завданням є закінчити окремі речення цієї молитви”.

Учні отримують фрагмент Псалма 136 і заповнюють незакінчені речення:

Група І
Хваліте Господа, бо добрий, бо ... Його милосердя навіки.
Хваліте Бога над богами, бо ... визволив нас з неволі.
Хваліте Володаря над володарями, бо ... є нашим Отцем.
Він сам один великі дива творить, бо ... є Богом.
Він побив Єгипет — його первородних, бо ... хотів нам допомогти.
З-між них Ізраїля вивів, бо... нас рятував.
Червоне надвоє розділив море, бо... хотів нам помогти.
Провів Ізраїля посеред нього, бо ... хотів нашого визволення.
Він кинув фараона та його військо в Червоне море, бо ... хотів їх покарати.
Він вів народ свій через пустиню, бо ... хотів щоб ми жили.
Хваліте Бога неба, бо ... вчинив так багато для нас.

Група II
Хваліте Господа, бо добрий, бо ... милосердний.
Хваліте Бога над богами, бо ... Його доброта триває навіки.
Хваліте Володаря над володарями, бо ... є нашим Пастирем.
Він сам один великі дива творить, бо ... є всемогутнім.
Він побив Єгипет — його первородних, бо ... не хотіли відпус­тити нас з Єгипту.
З-між них Ізраїля вивів, бо... змилувався над нами.
Червоне надвоє розділив море, бо... хотів визволити народ свій.
Провів Ізраїля посеред нього, бо ... хотів нам допомогти.
Він кинув фараона та його військо в Червоне море, бо ... мали зле серце.
Він вів народ свій через пустиню, бо ... хотів нас охоронити.
Хваліте Бога неба, бо ... поміг вижити нашому народові.

Під час праці учні дуже зацікавлені (коли їм важко виконати завдання в певному реченні, вони можуть перейти до наступного). Не всі групи можуть справитися з цілим текстом. І тому з великим зацікавленням слухають, як це зробили інші. Тоді вчитель зачитує оригінал. Це викликає певний подив, котрий пояснюється тим, що в оригіналі кожне речення закінчується однаковими словами: “бо милість Його вічна”. Діти у такому випадку дивуються, що можуть інакше, ніж автор, побудувати псалом.

• Підсумок. Після виконання цього завдання катехит робить підсумок, в якому підкреслює любов і опіку Бога над своїм народом.

• Активізація. Катехит наголошує на тому, що ізраїльтяни мали обов’язок дати відповідь Богові на Його любов. Це завдання окреслене в Божих Заповідях. Групи отримують одну з трьох перших Заповідей. Вони записують її вверху картки. Далі застосовується метод “буря запитань”, тобто, учні пишуть запитання до конкретної Заповіді. На початку це завдання викликає велике здивування. Слід пояснити, що для того, щоб дуже добре виконати волю Божу, можна поставити Богові запитання.

Пошук відповіді допоможе краще зрозуміти Заповідь. Після цього пояснення діти охоче беруться до праці.

Приклади запитань учнів:

І Заповідь
— Чи є інші боги?
— Чи можна вірити в грецьких богів?
— Навіщо є Бог?
— Чому не можемо вірити в інших богів?
— Яка є нагорода за віру в Бога?
— Якою є кара за віру в іншого бога?

II Заповідь
— Яке Боже ім’я?
— Що значить “намарне”?
— Коли ламаємо цю Заповідь?
— Чому не можемо взивати намарне ім’я Боже?
— Навіщо 11 Заповідь?

ІІІ Заповідь
— Який день маємо святкувати?
— Чому цей день маємо святкувати?
— Як святкувати цей день?
— Який то день?
— Навіщо є святий день?
— Чому в цей день не працюємо?
— Про що маємо пам’ятати?
— Звідки взявся святий день?
— Скільки маємо святих днів у році?

Це завдання дає можливість зорієнтуватися, що знають діти про перші три Заповіді. Одночасно діти вникають в суть Заповідей.

Змінюючи трохи засади цього методу, просимо учнів прочитати всі питання, з вибором одного найважливішого. Виявляється, що всі питання є істотні і вимагають відповіді.

Якщо дозволяє час, групи отримують наступне завдання. Воно по­лягає у написанні одного речення, суть якого охоплювала б у собі всі три Заповіді Божі. Якщо часу мало, катехит каже, що ці Заповіді Бог сконцентровані у книзі Второзаконня (6, 4—7): “Господь Бог наш, Господь єдиний. Любитимеш Господа, Бога твого, всім серцем твоїм і всією душею твоєю, і всією силою твоєю. Оці слова, що їх я заповідаю тобі сьогодні, мусять бути в твоєму серці. Ти накажеш про них твоїм синам і говоритимеш про них, сидівши в хаті й ідучи в дорогу та лягаючи й устаючи”. Діти намагаються дати заголовок цій Заповіді і сказати, до чого вона нас закликає.

• Підсумок. На закінчення підкреслюємо, що Христос, який прийшов сповнити закон, дає нам закон Любові. Далі зачитуємо текст Євангелія від Матея (Мт. 22, 37—40), як найважливішу Заповідь, дану нам від Господа.

Примітка. На наступних катехизах повертаємося до тих питань, які поставили діти. Спільно даємо на них відповіді. Вчитель тільки доповнює відповіді, звертаючи увагу на гріхи проти цих Заповідей. Велику зацікавленість викликає бесіда про гороскопи, про сучасні комп’ютерні і телевізійні божки, недільні базари, родинний недільний відпочинок. Учні дуже активно включаються до розмови, подаючи як позитивні, так і негативні приклади на цю тему.

Назад

ОднаКнопка