3. Легкі чи важкі?
Метод “Формуляр”
• Вступ. Є у житті такі ситуації, коли людина в одній хвилині присвячує своє життя, жертвує матеріальними благами, здоров’ям, керуючись конечною потребою.
• Активізація. Просимо написати кілька причин, через які люди можуть відважитись на такі високогуманні вчинки. Учні працюють з формуляром. Потім проходить презентація праці учнів і обговорення причин, що спонукають до таких вчинків.
• Підсумок. Ще хвильку застановимося над проблемою: Заповіді є важкими чи легкими для виконання? Проблема виявляється надуманою, якщо зважити, що виконувати Божі Заповіді є тим легше, чим сильнішою є наша любов до Бога, і чим більше вона полягає у пошуках єдності з Божою волею. Коли ж ми заховуємо Божі Заповіді з примусу або страху перед покаранням, то це є важко. Любов істотно змінює відчуття того, що є важким, а що легким. Якщо немає в родині порозуміння, то навіть, принести компот з підвалу буде для нас важкою справою. Навпаки ж, для хворої дитини люблячі батьки зможуть “гори перенести” і не думають про втому. (Якщо говоримо про легкість чи трудність у дотриманні Божих Заповідей, чимось дуже ґрунтовним, небезпідставним є те, що ми є любленими, а не тільки те, що ми любимо).
3 практичного досвіду
На це завдання відводиться менше часу. Молодь швидко працює в групах — подає причини, через які люди відважуються на високогуманні вчинки. Наприклад: інстинкт, любов, бажання слави, бажання допомогти, жертвенність, приязнь. Учні готують представлення причин на форум і аналізують, чи повторюються якісь причини найчастіше. Любов — це аргумент, який найчастіше повторюється при трактуванні причин таких вчинків.
Бо саме любов до людини і до Бога здатна перемінювати речі важкі на легкі, з речей неможливих робить можливі... Як приклад, усяка дрібна хатня робота часом буває мукою, але коли робимо її з любов’ю до близьких, вона стає улюбленим заняттям! Очевидно, можна говорити про вміння повестися у повсякденному житті: уникати сварки, не бути швидким до гніву (обурення).
Катехиза виходить цікавою. Учні дивляться на Заповіді зі сторони вартостей, оскільки зникає погляд на Заповіді: “Те можна, а те — ні” і нерозуміння їх доцільності. Під час дискусій учні переконуються, що Заповіді дають нам правдиву свободу.