III. ДЕКАЛОГ
Частина 1. ПРО ДЕКАЛОГ
Катехиза порушує 3 проблеми:
1. Чи Декалог обмежує людину?
2. В людській природі є записане моральне право, для чого ще Заповіді?
3. Заповіді є важкими чи легкими до виконання?
1. Декалог і вартості
Метод “Сонечко”
• Вступ. Заповіді Божі, про які ми знаємо з науки катехизму, мають визначену форму заборон і повчань. Людина у своїй немочі часто порушує Заповіді Божі. Однак, кожна Заповідь має певний сенс, свою вартість. Маємо нагоду застановитися над цим. Спробуймо ще раз пошукати і назвати ті вартості.
• Активізація. Учасники на малих картках паперу виписують ті вартості, якими керуються в особистому житті, які є для них важливими і які пов’язані з Декалогом. Потім ці картки приклеюють, формуючи промені навколо “сонечка”.
• Підсумок. Божі Заповіді надають сенс життю, вказують напрямок розвитку, належать до спадщини, яку варто плекати, передавати іншим. Іноді люди вважають, що Заповіді обмежують їх. Проте, думки про те, що Заповіді несуть у собі нищівні обмеження для людства — це тільки стереотипне мислення. Бог дає нам Заповіді не для того, щоб обмежувати нашу свободу, а щоб її правильно скеровувати і поширювати поле нашої свободи. Правдива свобода полягає не у відкиненні правил, а швидше у віднайдені тих правил, за якими людина могла б найкраще зреалізувати себе.
3 практичного досвіду
Для проведення катехизи необхідно приготувати кольорові картки (приблизно по 4—5 на особу), на яких учні мали б виписати виразно і читабельно по одній вартості, що є пов’язана з Декалогом: вірність, приязнь, любов, родина, життя, щирість, чистота, Церква, надія, правда, толерантність і багато інших. Працю діти виконують самостійно, нікому не показуючи того, що написали.
Для праці потрібні склеєні між собою 3 аркуші паперу формату А-3 із розміщеним посередині графічним малюнком. На цьому аркуші під час індивідуальної праці учнів над іншим завданням катехит навколо малюнка розклеює картки з відповідями. Тим часом роздаємо учням формуляри “Інтерв’ю з Господом”. Це картки розміром 1/3 формату А-4 з надрукованими дорученнями. Завдання є для 4—6 особових груп. Учні працюють над завданням (15 хв.)
Якщо Заповіді Божі будемо трактувати тільки як приписи, відірвані далеко від Бога і конкретних релігійних та життєвих вартостей, то вони стануть для нас недоступними. Натомість, коли стануть мостом до Бога і будемо за ними зауважувати вартості, необхідні для гідного християнського життя, то Заповіді стануть шансом розширення нашої свободи.