ГОТУЄМОСЯ ДО ЛІТА...

Як організувати християнський наметовий табір

Ось і надійшов такий довгоочікуваний для дітей і молоді час літніх канікул. Це час радості та відпочинку, час цікавих пригод і нових знайомств. А для нас, хто в особливий спосіб відповідає за цих молодих людей перед Богом, це є час, найбільш сприятливий для “жнив”.

Погодьтеся, що найлегше привести молодих людей до віри й зустрічі з Богом під час спільного відпочинку. Тоді краще пізнаємо один одного, тоді стаємо друзями, тоді свідчимо не лише словами, а й власним життям.

Ті, хто займався організацією літнього християнського відпо­чинку для дітей та молоді, знають, як багато часу і сил забирає підготовка табору: побут, розпорядок дня і т. ін. Щоби допомогти організаторам, ми спробуємо “технічну” сторону приготування і проведення подібних відпочинків описати у цьому розділі.

Для прикладу беремо тижневий табір в наметах на 25 учасників. Більшість порад і рекомендацій з невеликою коректою можна використати при організації будь-якого табору. Пишемо про наметовий табір, оскільки його приготування є найбільш складним.


Провід

Отже, ви наважились організувати дитячий (або молодіжний) християнський табір. З чого почати? Звичайно, з молитви, бо все, що робимо, має починатися і супроводжуватися молитвою. І лише Господь може направити наші дії так, щоб вони принесли плід.

Опісля необхідно зібрати команду — провід. Ці люди будуть задіяні в організації та проведенні табору (проведення занять, наук, молитви, служіння Літургії, організація походів тощо). Добре було б, якби в проводі були люди, які вже працювали разом і добре знаються між собою. Важливо, щоб у команді царювало взаєморозуміння і відкритість. Стосунки між провідниками обов'язково відобразяться на загальній атмосфері табору.

Провідники повинні обговорити загальну мету, яку ставлять перед собою в цьому таборі.

Готуючись до табору, необхідно подбати і про наступне:

>   Хто буде кухарем? Це питання дуже важливе особливо для наметового табору, бо готувати на вогнищі не просто. Кухар повинен скласти меню на кожен день, і розрахувати кількість продуктів. Звідси вираховується вартість харчування на одного з учасників. Одночасно складається список необхідного інвентарю (казани, сковорідки, обладнання для вогнища і т. ін.).

>   Хто буде спортивним інструктором? Подумайте, які ігри будете організовувати і що для цього знадобиться. Подбайте про спортінвентар: м’ячі, волейбольну сітку тощо. Вирішіть питання з місцем для ігор? Якщо табір буде недалеко від ріки (озера), то спортінструктор міг би не лише слідкувати за безпекою на воді, а й вчити плавати.

>   Хто буде лікарем? Найпоширеніші проблеми, з якими лікар стикається в таборі: подряпини, порізи, укуси комах, застуда, шлункові розлади... На етапі підготовки табору лікар формує ап­течку.

>   Для наметового табору — хто буде охоронцем (нічним сторожем)?


Зустріч з імовірними учасниками

Приблизно за місяць до табору проводимо зустріч з тими дітьми чи молоддю, для яких хочемо організувати табір. Розповідаємо їм про те, чим будемо займатися в таборі, показуємо фотографії минулих років (якщо такі є).

Кожному видаємо програму табору (типовий розпорядок таборового дня) і докладно її пояснюємо.

До певного терміну кожен повинен визначитися, їде він у табір чи ні. Таким чином ми визначимо кількість учасників.

Коли буде відома їх кількість та інформація про них, слід розробити списки, в яких учасники формуються в групи за віком  (фізичним і духовним), статтю і конфесією. Стараємося взяти до уваги й особисті симпатії чи антипатії учасників. Для кожної групи призначається провідник.


Організаційна зустріч з учасниками

Проводиться за три тижні до табору. Учасники приносять гроші на харчування і транспорт. Учасників слід попередити, що в разі їхньої відмови гроші не повертаються, оскільки вже будуть використані на закупи продуктів та інвентарю.

Визначаємо час і місце виїзду в табір. Видаємо кожному список речей, які треба взяти зі собою. Якщо комусь не під силу нести всі свої речі — найбільш важкі з них можна принести туди, звідки поїде транспорт з табірним обладнанням.

Якщо хтось вміє грати на гітарі, флейті, сопілці..., може взяти свій інструмент зі собою в табір. Спільно з учасниками можна подбати про збірнички пісень для учасників табору.

Якщо хтось знає якісь ігри, вікторини, конкурси, розіграші, сценки, нехай візьме все необхідне до них зі собою. Можливо, цей учасник стане провідником ігор.


Спорядження

Таборове спорядження.
Слід подбати про:
>   намети для учасників і проводу;
>   намет для зберігання продуктів;
>   намети для спортивного і господарського інвентарю;
>   великий намет для загальних зустрічей чи молитви навипадок дощу;
>   поліетилен на намети (для наметів без тенту);
>   господарський інвентар (пилки, сокири, казани тощо);
>   медикаменти;
>   продукти (згідно з меню).

Вирішуємо питання з транспортом, який відвезе тих, хто розкладатиме табір, на місце таборування і назад.

Особисте спорядження.
Для учасників слід подбати про списки з речами, які вони повинні взяти зі собою:
>   Біблія;
>   ручка, блокнот чи зошит;
>   теплоізоляційний килимок;
>   спальний мішок (або тепла ковдра);
>   шнур (5-10 м.; для сушки спального мішка і білизни);
>   прищіпки;
>   підстилка (щоб сидіти на землі, кріпиться до людини гумкою);
>   ліхтарик;
>   годинник;
>   аптечка (йод, перекис водню, бинт, лейкопластир, індивідуальні ліки);
>   предмети особистої гігієни (мило, шампунь, рушник, зубна щітка, зубна паста, туалетний папір тощо);
>   посуд (тарілка, ложка, горнятко, ніж);
>   засіб від комарів;
>   голка з ниткою.
>   одяг і взуття:
— теплий светр;
— одяг для купання;
— спортивний одяг;
— дві футболки;
— панамка або кепка;
— шкарпетки (4 пари, в т. ч. 2 пари теплих);
— одяг і взуття на різну погоду;
— дощовик.

Підготовка на місці таборування

Приблизно за два дні до заїзду учасників на місце таборування приїжджають комендант, провідники та кухарі. Вони привозять зі собою більшу частину таборового обладнання та тяжкі речі з особистого виряду учасників. Мета цього заїзду - встановити всі намети, обладнати (викопати і обгородити) два туалети в різних місцях, пристосувати стіл і зробити накриття над ним, розкласти кухню.


Програма

Як ви собі уявляєте духовну програму табору? Якими методиками і матеріалами будете користуватися? Яку ціль ставите для проведення табору? Як його назвете? Які теми бажаєте розкрити? Коли визначитеся із цим, то тематику зустрічей варто відразу вписати в програму табору.

Програма табору

- час -
- понеділок -
- вівторок, середа, четвер, п’ятниця, субота, неділя -
- понеділок -
9.00 — Заїзд
учасників
Ранкова молитва, Літургія  
10.00 — Сніданок, загальний збір  
10.45 — Перерва Від’їзд
учасників
11.00 — Перша зустріч в групах
12.00 — Перерва
12.15 — Праця
12.45 — Активні ігри
13.45 — Перерва
14.00 — Обід
   Вільний час
17.00 — Заняття за інтересами, семінари, час на виконання завдань
18.00 — Перерва
18.15 — Праця, чергування
18.45 — Перерва
19.00 — Вечеря Вечеря
  Вільний час Вільний час
20.30 — Зустріч в групах Друга зустріч в групах
21.30 — Перерва Перерва
21.45 — Чай Чай
22.15 — Спільна молитва Духовні бесіди і спільна молитва
23.00 — Приготування до сну Приготування до сну
   23.30 —    Відбій Відбій


Заїзд учасників, перший день. Учасники з речами збираються в наперед домовленому місці зустрічі, і в супроводі когось із проводу добираються у табір. Швидше за все вони приїдуть у другій половині дня, схвильовані переміною обстановки, тому ніякої серйозної програми в цей день не повинно бути. Необхідно трохи часу, щоб вони адаптувалися на новому місці.

Якщо до вечері ще далеко, і всі вже встигли поселитися, можна провести кілька рухливих ігор для знайомства.

Після вечері всі збираються біля вогнища. Продовжується знайомство. Щоби побороти страх, нехай кожен, включаючи провід, розкаже щось про себе, відповівши на кілька запитань, серйозних і не дуже, наприклад: ім'я, з якої церкви, який раз в таборі, улюблена книга Біблії, улюблена страва, що я найбільше не люблю, чому я приїхав, чого чекаю від табору.

Коли атмосфера стане більш відвертою, оголошуємо учасникам списки, хто в яку групу входить. Кожен провідник встає і назначає місце зустрічі своєї групи (намет, галявина, берег). Перша зустріч групи має за ціль створити добру, довірливу атмосферу. Не обтяжуйте цю зустріч якоюсь програмою. Нехай кожен відчує, що його тут приймають таким, яким він є, незалежно від рівня його духовності. Навіть до молитви не треба заставляти, якщо немає природного бажання... Всьому свій час.

У перший день табору необхідно створити графік чергування на кухні. На аркуші паперу розписуємо календар табору і передаємо його учасникам. Кожен учасник повинен вибрати собі якийсь день для чергування. Завдання чергових — допомагати кухареві приготувати, роздати їжу, зібрати та вимити посуд і казани.

Якщо табір для дітей, то необхідно більш конкретно визначити час вставання, вмивання і т. ін. Якщо табір для молоді — в цьому необхідності немає. Молодим можна дати свободу, бо у кожного вже спрацьовує біологічний годинник, і якщо хтось вже о 7 годині не може спати, то іншому треба трохи більше часу, щоб відпочити. Правда, на провід ця свобода не розповсюджується.

Кожного ранку перед сніданком чи Літургією необхідно виділяти час на зустріч проводу, приблизно одну годину. Провідники моляться, обговорюють тематику, яку будуть розглядати на сьогоднішніх зустрі­чах, ставлять спільні цілі, обговорюють різні організаційні питання. Кожен з провідників розповідає про ситуацію в своїй групі, про успіхи і проблеми. Радимося, як краще поступити в конкретному випадку. Плануємо цей день і розподіляємо обов'язки.

Літургія. Якщо з вами є священик, то кожен таборовий день може починатися Літургією. Продумайте читання на Літургіях; їх можна пристосувати до загальної теми табору, тоді й проповіді будуть тематичними.

Зустрічі в групах. Продумайте питання і структуру проведення зустрічей в групах. Бажано, щоб під час цих зустрічей діти (молодь) мали нагоду висловити свої думки, подискутувати. Складіть собі детальну програму занять на кожен день. До цих зустрічей необхідно підготуватися завчасно. Досвід, красномовство і кмітливість, які допоможуть вам виплутатися з несподіваних ситуацій, — це добре, та не можна розраховувати тільки на них. В таборі у вас буде багато інших проблем, для розробки програми не буде часу, і підопічні це відзразу відчують.

Зустріч в групах — це час, коли спільно ми стаємо перед важливими питаннями нашого життя, стаємо у правді перед собою і перед Богом і вчимося зустрічати Ісуса в нашому щоденному житті, жити згідно з Його вченням, пізнавати Його любов. Провідник групи повинен ініціювати дискусію, ставлячи певні питання. Звичайно, питання мають відповідати віку учасників. Час від часу запитуйте, чи всім все зрозуміло, просіть учасників передати своїми словами почуту думку.

Ми вже говорили про важливість доброї атмосфери в групі. Відповідаючи на ваші запитання, учасники деколи говорять зовсім не те, що ви від них очікуєте. Більше того, їх репліки можуть протиставлятися всім канонам віри! У вас закипає “справедливий гнів”, і ви готові розставити всі крапки над “і” й видати єдино правильну відповідь! Зачекайте. Найперше, якщо учасник сказав дурницю, то зробив це без наміру образити чиїсь релігійні почуття. Просто він слухався ваших же закликів говорити відверто те, що думає. Якщо ви поспішите його перебити або зразу виправляти, він може закритися. Вислухайте і заохочуйте говорити все. Не так важливо навчити правильних відповідей з Катехизму, як навчити самостійно думати по-християнськи. Тому стимулюйте будь-який рух думки. А вже тоді коректуйте і направляйте дискусію в те русло, яке відповідає християнству.

У кожній групі знайдеться “любитель поговорити”. Ваше завдання — регламентувати “говорунів” і розговорити “мовчунів”.

Коли зустріч підходитиме до завершення, починайте підсумо­вувати сказане. Нехай кожен скаже, яка думка його заторкнула най­більше. По можливості завершіть зустріч молитвою, бажано спонтан­ною. Нехай учасники пробують говорити до Бога своїми словами...

Праця. У таборі завжди є що робити: поприбирати територію, заготувати дрова, назбирати ягід для компоту і т. ін. Виконуючи такі завдання, учасники табору привчаються до самостійності та відповідальності. А спільне подолання складних ситуацій зближує більше, ніж будь-яка забава.

Активні ігри. Завжди важливо взяти до уваги фізичні можливості учасників, щоби ніхто не почувався неповноцінним або таким, що затримує свою команду. Якщо ігри будуть пов’язані з різними обертами, попередьте, щоб дівчатка відповідно одягнулися.

Заняття за інтересами, семінари, час на виконання завдань. Серед занять можуть бути також навчання гри на гітарі, вишивання, в’язання вузлів, англійська мова тощо.

Якщо будуть семінари, то визначте їх тематику, і нехай відпо­відальні готуються. Теми можуть бути різними: “Духовний ріст”, “Відносини з батьками”, “Шкідливі звички”, “Стосунки між хлопцем і дівчиною” тощо. Теми повинні відповідати віковим особливостям учасників. Якщо зранку на зустрічі учасники отримали якесь завдання (робота індивідуальна, в парах, групова чи колективна, приготування до КВК тощо), то цей час вони можуть використати для його виконання.

Духовні бесіди і спільна молитва. Добре, якщо є можливість ввечері зібратися спільно біля вогнища. Це сприяє чудовій атмосфе­рі. Спробуйте оцінити сьогоднішній день, ставлячи всім запитання: Що нового ви відкрили для себе? Які істини для вас стали близькими, зрозумілими? За що хочете подякувати Богові?

Можливо, є проблеми, які треба обговорити, і за які спільно помолитися. Для такої молитви часто використовують запалену свічку, яку передають по колу: коли учасник чи провідник закінчує свою молитву, він передає свічку сусідові; якщо хтось не може говорити своєї молитви вголос, то просто передає свічку далі. З тими, кому важко молитися вголос, поговоріть окремо. Поясніть, що молитва — це розмова з Богом, нехай ця розмова буде короткою, дві, три фрази, але від серця. Не можна тиснути на людину. Якщо після всіх пояснень і заохочень учасник так і не почав молитися вголос, значить, ще не “дозрів”. Дайте йому час.

Відбій. Зрозуміло, що діти схвильовані всім, що відбувалося протягом дня, і часто не хочуть засинати. Якщо їх не обмежити, то розмови, жарти та ігри в наметах можуть продовжитися до самого ранку, а наступного дня ніякої продуктивності на заняттях не буде. Попередьте, наприклад, що якщо після “відбою” в якомусь наметі розмовлятимуть, то всі діти, які живуть у цьому наметі, завтра чергуватимуть на кухні: зранку і до пізнього вечора будуть мити казани, посуд, робити інші роботи, і вільного часу у них не буде.

Ми цікавилися думками учасників стосовно дисципліни і порядку в таборі. Більшість з них згоджувалися, що дисципліна є необхідною для їх же добра.

Останній день. На вечірній зустрічі передостаннього дня можна організувати ділення враженнями від табору, обмін адресами і телефонами, намітити зустрічі на осінь. В останній день добре є побавитися в “ангелів” — таємно зробити подарунок тому учаснику, ім’я якого витягнув при жеребкуванні. Можна заповнити анкети-відгуки.

Слід привести до порядку територію, щоб після табору не залишалося сміття.

Через декілька днів після табору зберіться з провідниками і обговоріть всі досягнення й невдачі. Проаналізуйте анкети і зробіть висновки на майбутнє. Приглядайтеся до здібних молодих людей, яких можете запросити спочатку як помічників, а потім виховати з них самостійних провідників.

Назад

ОднаКнопка