Lixtarik
Multiki
Namisto

Комісія була створена
Декретом Блаженнішого Любомира (Гузара)
15 червня 2010 р. Б.
для координації
катехитичної діяльності УГКЦ
в межах України

Вчинки милосердя. ч. І

Катехитичне заняття для старшокласників
І частина
Мета. Розкрити поняття «діла милосердя для тіла» і «діла милосердя для душі»; виховувати почуття солідарності, вдячності, уважності, розуміння цінності себе і ближнього як частини «єдиної родини»; розвивати вміння співпрацювати.

Необхідні матеріали:

  • Святе Письмо;
  • олівці, ручки;
  • м’яч або кулька;
  • клубок ниток;
  • аркуші з ділами милосердя (для кожного учня; див. Вправа 3);
  • аркуші з текстом молитви св. Франциска (для кожного учня; див. Молитва).

Хід заняття

Вступ

Нехай кожен із вас уявить: щоранку, коли ви прокидаєтеся, вам дають 86 400 у. о. з єдиною умовою – щоб ви усі ці гроші витратили впродовж дня на свій розсуд, а невикористаний залишок у вас забиратимуть
перед сном.

Питання: Що кожен із вас зробив би з грошима?

Відповіді різні…

Хтось витратить кожну гривню на власне задоволення і на купу подарунків для тих, кого любить. Він використає кожну копійку з цього чарівного банку, щоб привнести щастя в своє життя і життя оточуючих, навіть тих, кого не знає, лишень би витратити 86 400 у. о. на день...

Але до чого я веду? Такий чарівний банк доступний кожному з нас — це час! Ріг достатку, з якого постійно течуть секунди. Щоранку, про­кидаючись, ми отримуємо суму в розмірі 86 400 секунд життя на день, і ввечері, коли ми засинаємо, все, що не було прожито за день, — про­пало. Щоранку чарівництво починається знову. Нам знову дають суму в розмірі 86 400 секунд. І ми граємо за правилом, обійти яке неможли­во: банк може закрити рахунок у будь-який момент без попередження; життя може зупинитися в будь-яку секунду. Що ми робимо з нашими щоденними 86 400 секундами? А секунди життя важливіші від грошей, правда ж?..

Прочитаймо уривок з Євангелія від Луки 6, 31-37:

«І як бажаєте, щоб вам чинили люди, чиніть їм і ви так само. Коли ви любите тих, що вас люблять, яка вам заслуга? Таж бо й грішники люблять тих, що їх люблять. І коли чините добро тим, що вам чи­нять, яка вам заслуга? Та й грішники те саме чинять. І коли ви пози­чаєте тим, від кого маєте надію назад узяти, яка вам заслуга? Адже і грішники грішникам позичають, щоб відібрати від них рівне. Ви ж любіть ворогів ваших, добро чиніте їм і позичайте, не чекаючи назад нічого, а велика буде ваша нагорода й будете Всевишнього синами, бо Він благий для злих і невдячних. Будьте милосердні, як і Отець ваш ми­лосердний».

Св. Хосемарія каже:

«Милосердя не є звичайним співчуттям до чужого горя. Воно є повнотою любові, яка, своєю чергою, провадить до повноти спра­ведливості. Милосердя — означає мати живе серце, яке відгукується з любов’ю — щедрою, палкою і жертовною.».

Приймаючи любов Божу, ми покликані її передати своїм ближнім. Коли ми приймаємо Господа й несемо Його в світ, то стаємо співробіт­никами Бога у ділі спасіння всього людства. Милосердям ми засвідчує­мо усвідомлення того, що наш ближній має у собі Божий образ, — що певна особа є цінною не лише в очах Господа, а й у наших очах.

Практична частина

Вправа 1

Попросіть когось із учнів стати перед класом і покладіть олівець перед його ногами. Це межа, він не має права її переступати. Також пе­ред ним, на якійсь досяжній відстані, поставте м’яч. Учень повинен його дістати. Нагадайте, що він не повинен переступати межу. Потім візьміть у нього м’яч і поставте далі, але знову в межах досяжності. Хай знову до­сягне. І так далі, аж поки не буде задалеко... (Мета — змусити учня по­просити когось, аби подав м’яча. В інструкції не говорити, що він це може робити. Має здогадатися сам.)

Обговорення

Що відбувалося під час вправи?

Як ви думаєте, що було метою вправи?

Підсумок

Усі ми, християни, покликані допомагати одне одному. Церква, на­голошуючи на солідарності, стверджує, що ми маємо моральну відпові­дальність, яка нас зобов’язує до загального добра всіх. Допомагати одне одному — наш обов’язок.

Вправа 2

Мозковий штурм із клубком ниток

Нехай учні сядуть у коло. Ви берете клубок ниток і, тримаючи за нитку, кидаєте комусь клубок. Той, хто отримує клубок, має сказати ідею, як ми можемо допомогти, послужити своєму ближньому. Сказавши, тримає ниточку, а клубок кидає тому, хто ще його не мав. Ідеї не повинні повторюватися, клубок повинен побувати у кожного лише раз, тобто ко­жен тримається за нитку лише в одному місці. Це мозковий штурм, тому тут не варто перечити ідеям дітей. В результаті утвориться своєрідна па­вутинка з ниток. Підніміть цю павутинку, подивіться на неї знизу. Що ви можете сказати про це мереживо ниток?

Діти можуть сказати таке: всі ми поєднані один з одним, без когось не існувало б цього плетива ниток.

Попросіть когось одного відпустити свою нитку. Чи щось зміни­лось у цій павутинці? Павутинка стала слабша. Вона існує, хоч вже не така міцна. Якщо десь частинка ослабла, сильна більша частина її під­тримує.

А тепер будемо розплутувати нашу павутинку і змотувати клубок. Все у зворотному напрямку. Але хто отримує клубок, повинен відповісти на питання: що має на увазі твердження «Ми є великою родиною». Ідеї не повинні повторюватися.

Підсумок

Ділами милосердя наша Церква дає нам конкретні вияви способів турботи про ближнього.

Є три способи прояву любові до ближнього:

  1. милосердя ділом;
  2. милосердя словом;
  3. милосердя молитвою.

Вправа 3

Роздайте учням аркуші із ділами милосердя, які слід заповнити — вставити пропущені слова.

Діла милосердя для тіла

  • Голодного ___________  
  • _________________ напоїти
  • _______________ oдягнути     
  • Прийняти в дім _______________    
  • ______________________ недужому
  • В'язня ______________________
  • _____________________ похоронити

Діла милосердя для душі

  • ___________________ порадити
  • Невіжу ___________________
  • __________________ грішника
  • Потішити ______________________
  • Образу з серця ___________________
  • _________________ терпеливо зносити
  • Молитися за _____________________

Допоміжні слова:

Навернути, кривду, в сумніві, сумного, нагодувати, послужити, по­мерлого, навчити, прощати, живих і померлих, подорожнього, нагого, спраглого, відвідати.

Вправа 4

У контексті засвоєного матеріалу продовжіть речення:

1. Тепер я знаю...

2. Мене зацікавило...

3. Я розумію...

Молитва

Роздати кожному учню текст молитви.

Завершальна молитва св. Франциска Асизького

О, Боже! Вчини нас знаряддям Твого миру,
щоб ми сіяли любов там, де панує ненависть;
прощення там, де панує кривда;
мир там, де панує незгода;
надію там, де панує розпач;
світло там, де панує темрява;
радість там, де панує смуток.
Вчини так, щоб ми могли не стільки шукати відради, скільки давати її;
не стільки шукати розуміння, скільки розуміти;
не стільки шукати любові, скільки любити.
Бо даючи — одержуємо, прощаючи — отримуємо прощення,
а помираючи — народжуємося до життя вічного.
Через Ісуса Христа, Господа нашого. Амінь.

катехизу підготувала с. Теодосія Перепелко, мироносиця,
катехит Івано-Франківської архиєпархії

(взято з Катехитичного посібника "Милосердні, як Отець")