Lixtarik
Multiki
Namisto

Комісія була створена
Декретом Блаженнішого Любомира (Гузара)
15 червня 2010 р. Б.
для координації
катехитичної діяльності УГКЦ
в межах України

Вчинки милосердя. ч. ІІ

Катехитичне заняття для старшокласників
ІІ частина
Мета. Повторити та закріпити отримані на попередньому уроці знання; глибше зрозуміти тісний зв’язок між любов’ю до Бога та любов’ю до людини; розвиток конкретного та практичного мислення в реалізації діл милосердя та розвиток навиків праці зі Святим Письмом.

Необхідні матеріали:

  • дошка для записів, крейда;
  • карточки з написами діл милосердя (ті, що для душі, — на картках одного кольору, а ті, що для тіла, — на картках іншого кольору), ватман (7 шт.) або листки А4 (21 шт.), кольорові олівці (7 на­борів), примірники Святого Письма (7 шт.), аркуші з посиланнями на біблійні цитати (див. Вправа 2);
  • аркуші з текстом молитви св. Фаустини та свічечки — для кожного учня.
Хід заняття

Вступ

Св. Доротей так казав про милосердя і милостиню: «Коли ти вчинив милосердя, подав милостиню, ти збільшив кількість добра у світі. Але той, кому ти поміг, отримав лиш десяту частину добра, що утворилося від твого вчинку. Решту добра ти зробив самому собі, бо від цього твоя душа стала світліша...».

Практична частина

Вправа 1

Одного разу, йдучи дорогою, чоловік побачив хлопця, який мав яв­ний намір стрибнути з моста в річку, бажаючи собі смерті. Чоловік затри­мав його недоречним питанням:

— Слухай, а ти маєш з собою якісь гроші?

Здивований юнак відповів:

— Так, є...

— Як я розумію, вони тобі більше не потрібні?

— Ну так.

— О, прекрасно! Слухай, юначе, тут недалеко є притулок. Може, зайдеш туди і залишиш їм ті гроші? Вони і так тобі вже не потрібні.

Хлопець, хвильку подумавши, згодився і пішов. На міст він уже не повернувся. Бо в той момент, коли він віддавав свій гаманець, його сер­це осяяла радість, більша, ніж у тих, хто прийняв його дар. Він зрозумів зміст свого життя!

Ділимо учнів на сім груп. Кожна група обирає свого представника пе­ред усім класом. Записуємо на дощці запитання для обговорення у групах:

  • На вашу думку, що зрозумів цей хлопець?
  • Як ви думаєте, що потрібно, аби бути милосердним?
  • Створіть власне визначення, продовжуючи фразу: «Ближній для мене .».

Учні у групах обговорюють питання. Результати цих обговорень презентують класові представники груп. Катехит робить нотатки їх­ніх відповідей на дошці.

Вправа 2

Послухайте, що каже св. Тереза Авільська:

«Тепер і тут Христос присутній у твоєму тілі. Ця земля не має рук і не має ніг, але вони є в тебе. Через твої очі Він дивиться співчутливо на світ. Він ходить робити добро твоїми ногами. Твоїми руками Він благословляє світ. Руки — твої, ноги, очі, тіло — все твоє. Але Христос тут, на землі, не присутній тілом, Він присутній у тобі.».

Кожна із семи груп витягає карточку з ділом милосердя для душі і карточку з ділом милосердя для тіла. Отримує ватман (або три аркуші А4) і кольорові олівці. Отримує Святе Письмо та листочок з посилання­ми на біблійні цитати:

Прип. 28, 23

Ді. 17, 22-34

1 Кор. 15, 12-28

Дан. 4, 1-24

Сол. 4, 13-14

Євр. 12, 1-4

Мт. 6, 12

Тим. 4, 16-18

Як. 5, 16

Еф. 3, 14-19

2 Сол. 3, 13

Євр. 13, 2

Мр. 9, 40

Дан. 12, 3

Як. 5, 20

1 Цар. 16, 10

Лк. 6, 28

Тим. 2, 8

Мак. 12, 46

Прип. 22, 9

Пс. 41, 1

Ділимо ватман на дві частини. На одній — придумуємо герб із сим­волікою діл милосердя (продумуємо символіку, щоб могти пояснити). На другій частині записуємо практичні пропозиції до реалізації вибраного діла милосердя для душі і для тіла у сучасному щоденному житті (учні можуть навіть залучати фантазію, але в жодному разі не повинні нічо­го перекреслювати, навіть якщо воно малоймовірне). У Святому Письмі серед запропонованих цитат шукаємо бодай одну, що відповідатиме ви­браним ділам милосердя.

По завершенні виділеного часу кожна група презентує свою роботу, розказуючи про символічне значення створеного ними герба, зачитує ви­брану цитату зі Святого Письма та озвучує пропозиції щодо реалізації вибраних ними діл милосердя.

Катехит занотовує найважливіше.

Ватмани прикріплюємо на стіну, щоб після заняття кожен міг їх пе­реглянути.

Висновок

Апостол Яків у своєму посланні каже: «Коли брат або сестра будуть нагі й позбавлені засобів щоденного прожитку, і хто-небудь з вас до них скаже: “Йдіть собі з миром, грійтеся та годуйтесь”, і не дасть їм потрібно­го для тіла, то що це допоможе? Так само й віра, коли діл не має, мертва сама в собі» (Як. 2, 15-17).

Милосердя — це плід живої та діяльної любові до ближнього. Турбу­ючись про тілесні та душевні потреби людини, ми, вказуємо на величезну цінність людини як образу Бога і цим виявляємо свою любов до Бога, який любить цю людину і за неї віддав на хресті своє життя.

Молитва

Кожен отримує текст молитви св. Фаустини і свічечку.

Джерелом любові є Христос, і всі дари любові, які ми маємо і якими ми служимо, підтримуємо, допомагаємо ближнім — вони від Нього. Він є нашим джерелом і натхненням. І тому нехай наша завершальна молитва словами св. Фаустини, буде зі світлом свічки, яку кожен, по черзі, підійде і запалить з лампадки біля ікони Христа. Бо Він є нашою силою творити добро...

Молитва св. Фаустини

Найсвятіша Тройце! Стільки, скільки я дихаю, і так часто, як часто б’ється моє серце і кров пульсує по моєму тілу, так я хочу прославля­ти твоє милосердя! Прагну бути переміненою Твоїм милосердям, і бути Твоїм живим відображенням, Господи. Бо Твоє незбагненне милосер­дя може, проходячи через моє серце і душу, найбільше торкатись мого ближнього.

Допоможи, Господи, очам моїм бути милосердними, щоб я ніколи не підозрювала чи судила по вчиненому, але, щоб бачила красу душі ближ­нього і могла йому допомогти.

Допоможи, щоб мої вуха були милосердними, щоб я була уважна на потреби моїх ближніх і не була байдужа до їх болей та стогонів.

Допоможи, Господи, щоб мій язик був милосердним, щоб я ніколи не говорила негативного про мого ближнього, але завжди мала слово розра­ди чи прощення для всіх.

Допоможи, Господи, щоб мої руки були милосердними і сповненими добрих діл, щоб я могла робити своїм ближнім тільки добро і брати на себе складніші і важчі справи.

Допоможи мені, щоб мої ноги були милосердними, щоб я могла по­спішити до помочі моєму ближньому, долаючи власну втому і знеохоту. Мій правдивий відпочинок є в служінні ближньому.

Допоможи мені, Господи, щоб моє серце могло бути милосердним, щоб я собою могла відчувати страждання ближнього. Моє серце є для всіх. Я бажаю бути щирою навіть з тими, хто буде зловживати моєю доб­ротою. Я бажаю закритися у Наймилосерднішому Серці Ісуса. Я нестиму свої терпіння в тиші. Нехай, Господи, Твоє милосердя спочине на мені.

Ти сам сказав мені вправлятися в трьох ступенях милосердя: перше — будь-який вчинок милосердя, друге — слово милосердя — якщо не зможу виконати діло милосердя, я зроблю це словами, третє — молитва — якщо не зможу проявити милосердя ні вчинком, ні словом, я завжди можу зро­бити це молитвою. Моя молитва досягне там, де я не в силах досягнути фізично.

О мій Ісусе, переміни мене в Себе, то все Тобі є можливе.

(Щоденник, 163)

катехизу підготувала с. Теодосія Перепелко, мироносиця,
катехит Івано-Франківської архиєпархії

(взято з Катехитичного посібника "Милосердні, як Отець")