Brain 1
Brain 2
Brain 3
Brain 4
Brain 5

Комісія була створена
Декретом Блаженнішого Любомира (Гузара)
15 червня 2010 р. Б.
для координації
катехитичної діяльності УГКЦ
в межах України

Любіть один одного

Катехитичне заняття для дітей молодшого шкільного віку
Мета. Допомогти дітям зрозуміти, що любов, чуйність, послуга ближньому — це те, чого бажає від нас Господь Бог.

Словничок

— Самаряни. В країні Ісуса не всі мешканці жили в злагоді. Були юдеї і самаряни, які дуже сварилися між собою щодо релігії та релігійних традицій. Юдеї вважали себе релігійнішими від самарян і не могли їх терпіти. Коли юдеї і самаряни випадково зустрічалися, то між собою вони не розмовляли.

— Самарянин — мешканець Самарії.

— Єрусалим і Єрихон — два міста Палестини.

— Левіт — служитель у Храмі, жив біля Божого дому, порядкував у Хра­мі, готував все необхідне.

Хід заняття
1. Бесіда катехита з дітьми

Катехит розповідає про автомобільну аварію на дорозі і обговорює реакцію свідків.

Щодня в Україні й в усьому світі багато людей гинуть в автомобіль­них аваріях, спричинених надмірною швидкістю, неуважністю, втомою, вживанням алкоголю.

Діти діляться своїм досвідом і дають оцінку щодо цього.

Як поводяться люди, коли стають свідками зіткнення кількох авто­мобілів?

Описати різноманітні реакції.

Є «дорожні пірати», які втікають після аварії і не хочуть допомогти, бо бояться відповідальності за скоєне.

Є «зацікавлені», які збираються, щоб побачити, що сталося. Є і «дійові особи аварії», які сваряться, б’ються.

Є «байдужі», які здалека дивляться на те, що сталося, і не хочуть, аби їх кликали за свідків.

2. Розповідь «Я квапився»

Якось один журналіст хотів побачити реакції людей під час автомо­більної аварії. Він ліг на дорогу біля свого авто і прикинувся пораненим, потерпілим.

Як, на вашу думку, поводилися водії, що проїжджали повз?

Десятки авто обминали його, не зупиняючись і не приходячи на допомогу. Дехто зменшував швидкість, водій дивився нерішуче, майже готовий допомогти, але потім набирав швидкості і їхав далі. Деякі спе­ціально збільшували швидкість, навіть не глянувши. Лише один чоловік зупинився і виявив бажання допомогти. Декого з попередніх водіїв піз­ніше зустрів журналіст, бо записував номери машин, що не зупинилися, і запитував, чому вони не зупинилися допомогти.

Які, на вашу думку, могли бути відповіді?

«Я дуже спішив в одній невідкладній справі», «Я хотів зупинитися, але подумав, що зіштовхнуся з безліччю проблем: поліція і т. ін.»

«Думав, що хтось інший після мене зупиниться».

Ніхто не подумав, що той чоловік був його ближнім, що вистачило б трохи доброї волі, аби врятувати потерпілого.

Обговорення

• Чи хтось подумав, що наступного дня і сам може опинитися в схо­жих обставинах?

3. Праця над віршем «Любиш ближнього тоді, коли чиниш, як собі»

Ісус 2000 років тому теж розповів історію, яка відбулася одного разу на дорозі.

Катехит або хтось із дітей виразно зачитує вірш.

«Любиш ближнього тоді, коли чиниш, як собі»

Законники міркували,
Один в одного питали:
Хто є ближнім для нас?
Той, хто поруч увесь час?
Ісус спір цей розв’язав,
Історію розказав.
Раз розбійники напали,
Чоловіка пограбували.
Все забрали і побили,
На дорозі залишили.
Вдалині хтось появився.
Це священик. Не спинився.
Збите тіло обійшов,
Своїм шляхом він пішов.
А позаду йшов левит,
Бачить тіло ось лежить.
Левит зразу здогадався,
Тому сильно налякався.
Щоб розбійник не напав,
Левит швидко утікав.
Самарянин появився,
Біля хворого спинився.
Став йому допомагати,
Важкі рани обробляти.
І відвіз в заїжджий дім,
Щоб віджив він трохи в нім.
Господарю гроші дав,
Щоб за хворим доглядав.
Хто із трьох був ближче всіх?
Той, хто хворому поміг.
Якщо людям помагати,
Можеш іншим другом стати.
Тож ідіть і так чиніть,
Людям іншим поможіть.
Любиш ближнього тоді,
Коли чиниш, як собі.

Обговорення

—    Про що законники запитали Ісуса Христа? (Хто є ближнім для нас? Той, хто поруч увесь час?)

—    Яким чином Ісус Христос дав відповідь на запитання? (Ісус Хрис- тос розповів притчу про доброго самарянина)

—    Як ви думаєте, чи зрозуміли законники, хто є ближнім?

4. Саморобка «Рука допомоги»

Необхідні матеріали: аркуші А4, ножиці, фломастери і олівці.

  • Катехит роздає кожному аркуш А4, олівець, фломастер і ножиці.
  • Діти кладуть на аркуш свою руку з розставленими пальцями.
  • Олівцем обводять контур руки і вирізують «долоньку».
  • Учні придумують п’ять способів, як вони можуть допомогти вдо­ма, в школі.
  • Фломастером записують на кожному пальці одну зі своїх ідей.
  • На долоні записують: «Завжди робіть добро і допомагайте».
5. Гра «Найшвидший самарянин»
Необхідні матеріали:відрізок тканини, який можна використати якпов'язку, і два бинти для кожної групи з трьох осіб.

Ключовий стих: «Але один самарянин, що був у дорозі, зненацька надійшов [на нього] й, побачивши його, змилосердився» (Лк. 10, 33).

Мета: допомогти дітям запам’ятати історію про доброго самарянина вчення Ісуса про «ближніх».

  1. Катехит формує групи по троє учнів. Одна людина з кожної трійки виконує роль жертви, а інші двоє — ролі доброго самарянина і віслюка.
  2. Перед початком гри нехай хтось покаже, як накладати пов’язку, бинтувати ногу і перемотувати голову.
  3. Катехит дає групам три хвилини, щоб вони обережно забинтували жертву і віднесли її в інший кінець кімнати.
  4. Перемогу отримують, ті хто за три хвилини забинтують жертву, забинтують найліпше і найобережніше перенесуть.

Підсумок гри

Самарянин в історії Ісуса перев’язав пораненого і відвіз його в го­тель, щоб про нього там дбали. Ісус хотів показати, що ми повинні вияв­ляти свою любов не тільки людям, яких знаємо та які нам подобаються.

Юдеї ненавиділи самарян, тож здивувалися, почувши Ісусову роз­повідь. Чому це самарянин повинен допомагати єврею? Ісус хотів показа­ти, що любити свого ближнього, як самого себе, — значить залишити свої справи і допомагати будь-яким людям, не тільки таким, як ти сам. Ісус хоче, щоб ми дбали про інших, навіть якщо вони нам не друзі і чимось відрізняються від нас.

6. Узагальнення вивченого

Оповідання

Один монах сидів на березі річечки, заглибившись у роздуми. Коли розплющив очі, то помітив скорпіона, що впав у воду і відчайдушно бор­сався, намагаючись зі всіх сил втриматися на поверхні і вирятуватися.

Сповнений співчуття, монах занурив руку у воду, зловив скорпіона і випустив його на берег. Скорпіон у відповідь несподівано обернувся і боляче вжалив свого добродія.

Монах повернувся до своїх роздумів, але коли невдовзі розплющив очі, то побачив, що скорпіон знову звалився у воду. Витягнув його й уд­руге, але й цього разу скорпіон укусив свого рятівника, та так, що той аж скрикнув із болю. І втретє сталося так само. У монаха від болю на очі навернулися сльози.

Селянин, що спостерігав за цим, вигукнув:

— Чого ти вперто помагаєш цьому нікчемному створінню, яке, за­мість подяки, завдає тобі страждання?

— Ми обидва підкоряємось голосу нашої природи, — відповів монах. — Скорпіон створений, аби жалити, а я — щоб виявляти милосердя.

А ти? Для чого створений ти?

7. Домашнє завдання «Карта»

Метод: малювання

Необхідні матеріали: ватман, олівці, фломастери.

— Намалюйте карту свого міста (села).

— На карті зробіть позначки: кому, в якому місці, на якій вулиці, по­трібна ваша допомога.

— Вкажіть стрілками напрямки вашого руху до потребуючих.

— На наступне заняття позначте на карті, кому ви допомогли.

катехизу підготувала Ірина Бурнашова,
катехит Івано-Франківської архиєпархії

(взято з Катехитичного посібника "Милосердні, як Отець")