Lixtarik
Multiki
Namisto

Комісія була створена
Декретом Блаженнішого Любомира (Гузара)
15 червня 2010 р. Б.
для координації
катехитичної діяльності УГКЦ
в межах України

Сім діл милосердя для тіла як прояв любові до ближнього

Катехитичне заняття для дітей 9-10 років

Мета уроку: ознайомити учнів із поняттям «християнське милосер­дя», з ділами милосердя для тіла ближнього; виховати почуття любові та співчуття і бажання відгукуватися на потреби ближнього.

Необхідні матеріали:
- зображення чудес Ісуса Христа: помноження хлібів, оздоровлення сліпого, воскресіння дочки Яіра;
- примірники Святого Письма;
- мішечок з написом «7 діл милосердя», а в мішечку: сік і печиво, бинт і м'ятні таблетки, рукавички, ключ, пакунок із написом «У в'язницю», свічка;
- адреси біблійних уривків (див. урок);
- текст пісні «Милосердя падає»;
- написи на дошці з Мт. 25, 34-36, Мт. 25, 41-43;
- 2 ложки, 2 йогурти;
- заготовки для саморобки, клей, ножиці, кольорові олівці, нитки;
- тексти молитов.

Хід уроку

Молитва

Пом’яни, Господи, плаваючих, подорожуючих, недужих, стражда­ючих, полонених і спасення їх. Пом’яни, Господи, тих, що дари носять і добро творять у святих твоїх церквах, і тих, що пам’ятають про вбогих, і на всіх нас милості Твої зішли (з Літургії св. Йоана Золотоустого. Анафора).

Вступ

Якщо ви були уважні під час молитви, то скажете, про кого в ній зга­дується.

  1. Чим ризикують плаваючі і подорожні?
  2. Що потребують недужі і страждаючі?
  3. Яке бажання мають полонені?
  4. Чому просимо милості для тих, хто робить добро?

Ця літургійна молитва, де згадували людей потребуючих і тих, які їм допомагають, наводить нас на думку про тему нашого уроку.

Оголошуємо тему уроку.

Милосердя — це ознака, притаманна тільки людині і, зокрема, влас­тива доброму християнинові. Її можна назвати видимим проявом лю­бові, бо милосердний не тільки говорить, як він любить, а він ще й щось робить. Його вчинки без слів кажуть: «Я вірю... люблю... співчуваю... хочу допомогти». І немає ліпшого прикладу такої дієвої любові, як вчин­ки Ісуса Христа.

Виставляємо зображення чудес Ісуса Христа.

Перед нами три зображення милосердних учинків Спасителя, які ми зараз озвучимо за допомогою Святого Письма.

Читання Святого Письма

Ділимо учнів на три групи і даємо кожній групі завдання знайти ури­вок з Євангелія: Мт. 15, 39; Мр. 10, 46-52; Мт. 9, 18-26.

Із запропонованих зображень із чудесами Ісуса Христа учні знахо­дять те, яке відповідає конкретному біблійному уривку, називають його й аналізують.

Бачимо, як Ісус не тільки робить чудо, показуючи, що Він — Бог, а й заохочує нас наслідувати Його в любові та милосерді до ближнього.

Це дуже добре зрозумів один Його учень — апостол Яків. І сьогодні він хоче нам як віруючим в Ісуса Христа щось сказати. — Яків 2, 17.

Ще один апостол — Павло, який завжди радо ділився з іншими усім, дає нам добру пораду. — Діяння 20, 35.

Церква навчає, що кожна людина, сотворена Богом, є нашим ближ­нім, якому ми повинні чинити милосердя. Всі вчинки милосердя поділя­ються на сім діл милосердя для тіла і сім діл милосердя для душі нашого ближнього. Сьогодні познайомимося з ділами милосердя для тіла ближ­нього, а допоможе нам у цьому мішечок, який так і називається — «7 діл милосердя».

Гра «Сліпий Вартимей»

Зараз кожен зможе відчути, як прикро бути сліпому і як така людина потребує допомоги.

Катехит обирає учня, зав’язує йому очі і ховає мішечок «7 діл ми­лосердя». Всі учні допомагають «сліпому» знайти сховане, даючи усні вказівки. Знайшовши мішечок, учень виймає одну річ і відгадує її. Далі іншому учню зав’язують очі, катехит знову ховає мішечок, «сліпий Вар­тимей» його шукає, виймає і відгадує одну річ. І так сім учнів по черзі віднаходять мішечок і відгадують його вміст.

Ось ми і відгадали всі речі з мішечка. А тепер знайомимося з ділами милосердя і вибираємо річ, якою можемо допомогти потребуючому.

  1. Голодного нагодувати. (Тістечко)
  2. Спрагненого напоїти. (Сік)
  3. Нагого зодягнути. (Рукавички)
  4. Подорожнього в дім прийняти. (Ключ)
  5. Недужому послужити. (Бинт, таблетки)
  6. В’язня відвідати. (Пакунок)
  7. Померлого похоронити. (Свічка)

Пісня

Милосердя падає, падає, падає,
Так наче теплий, весняний, дощ.
Милосердя падає, падає, падає
На мене також, на тебе також.

Присп.: Гей-го, радість в серці співає.
Гей-го, милосердний Ти.
Гей-го, танцювати буду завжди.

(Любов падає... Радість падає...)

Історія св. Мартина Милостивого

Св. Мартин Милостивий був офіцером кінноти. Одного разу в люту зимову холоднечу він зустрів жебрака. Щоб зігріти його, він віддав йому половину свого плаща. Вночі уві сні св. Мартин побачив Христа в своєму плащі. Христос сказав ангелам: «Дивіться, як мене Мартин одягнув».

Бачимо з цього прикладу, що милосердя, вчинене жебракові, Господь приймає як милосердя, вчинене Йому. Всі ми грішні, і всі потребуємо Бо­жого милосердя та прощення. Особливо, коли станемо на суді дочасно­му після смерті чи на Страшному суді наприкінці віку. Якими словами, на вашу думку, звернеться до нас Христос, якщо ми будемо милосердні? А якщо будемо жорстокосерді до ближніх?

Учні вибирають вислів на дошці.

Яких ще знаємо святих, що проявляли милосердя? (Св. Миколай, св. Іван Милостивий, мати Тереза з Калькутти, бл. с. Йосафата Гордашевська, праведний митр. Андрей Шептицький та ін.)

Гра «Нагодуй ближнього»

Формуємо дві команди. З кожної команди вибираємо одного «голод­ного», а решта шикуються в чергу до нього. Перший у черзі тримає ложку і йогурт. За сигналом годує «голодного», передає ложку та йогурт наступ­ному в черзі й швидко відходить набік. Перемагає команда, яка першою нагодує «голодного» і в якої він буде найчистіший. Розлитий йогурт свід­чить про марнотратство і немилосердя й «карається» прибиранням.

Саморобка (частина 1)

Саморобка, яку ми зараз майструватимемо, є нагадуванням про сім діл милосердя для тіла ближнього.

Серце — означає любов, крила — готовність допомагати, руки — зусил­ля, веселка — різноманітність милосердних учинків.

Хід роботи

  1. Розмалювати веселку і написати на ній діла милосердя.
  2. Вирізати з кольорового паперу або з білого і розмалювати: хмарин­ки, серце, руки і подарунок.
  3. Приклеїти хмаринки на веселку.
  4. Окремо виготовити символ милосердя: до серця приклеїти крила, руки і подарунок.
  5. Прикріпити символ милосердя до середини веселки, тобто на пра­вий край першої її частини.
  6. До хмаринок причепити на нитках краплинки, і всю композицію прикріпити до стіни.

Молитва за бідних і потребуючих

Господи Ісусе! Коли Ти ходив по землі, то зустрічав бідних та по­требуючих і допомагав їм. Сьогодні в наших містах і селах також є люди, які не мають грошей на хліб. Дай їм, Боже, роботу і допоможи витривати у важкі хвилини. Нехай у світі не буде голоду. Господи, допоможи всім потребуючим. Амінь.

катехизу підготувала Мар’яна Чернецька,
катехит Івано-Франківської архиєпархії
(взято з Катехитичного посібника "Милосердні, як Отець")